Varhennettu kieltenopetus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – Suomi toisena kotimaisena kielenä

Jo aiemmin toisen kotimaisen kielen opinnot on aloitettu ruotsinkielisissä kouluissa suomenkielisiä aikaisemmin. Tämä ero tulee siis jatkumaan ja jopa vahvistumaan, mikä osaltaan lisää haasteita muun muassa opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) ja yhteiskunnallisessa keskustelussa peräänkuulutettun kieliryhmien välisen yhteistyön järjestämisessä. Erityisesti niissä Lue lisää…

Hyppy tarinoihin – lastenkirjat näkyville!

Tässä blogitekstissä pääset sukeltamaan lastenkirjaseminaarin tunnelmiin. Hyppy tarinoihin -lastenkirjaseminaari järjestettiin Turussa 21.9.2019 eri hankkeiden yhteisvoimin. Järjestäjätahoina toimivat Erasmus+-hanke, Rinnalla-hanke sekä IKI-TARU. Mukana järjestelyissä oli myös Turun kaupunki ja eritoten kirjastotoimi, sillä seminaari järjestettiin Turun kaupunginkirjaston studiossa.   Aamu alkoi kahvilla ja Lue lisää…

Monikielisyys varhennetussa kieltenopiskelussa

Kieltenopetusta varhennetaan Suomen kouluissa alkamaan viimeistään ensimmäisen luokan keväällä ensi vuoden alusta lähtien. Monissa kouluissa varhentaminen aloitetaan jo ensimmäisen luokan alkaessa. Lisäksi useissa kunnissa on jo kokemusta varhennetusta kieltenopetuksesta. Riitta Pyykön (2017) kieltenopetuksen varhentamista koskeva raportti opetuksen järjestämistä koskevine suosituksineen Lue lisää…

Yhteisopettajuus kaksikielisten käytänteiden mahdollistajana

Yhteisopettajuus on ilmiö, josta käytetään kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa monenlaisia nimityksiä: esim. yhteisopetus tai samanaikaisopetus (esim. Malinen & Palmu 2017; Pulkkinen & Rytivaara 2015; Saloviita 2016); samundervisning tai kompanjonundervisning (esim. Sundqvist 2014); team teaching, co-teaching, partner teaching tai collaborative/cooperative teaching (ks. esim. Lue lisää…

Lukemisella mielihyvää TARU (Tarinoilla lukijaksi) -menetelmin

Osana IKI-hanketta TARU suuntautuu monikielisten ryhmien kielitaidon ja -tietoisuuden tukemiseen. Se ohjaa fiktiivisillä teksteillä työskentelyyn kaikkien kielten tunneilla. Hanke toteutetaan interventioina TARU-verkoston kuuluvien opettajien luokissa ja opettajaopiskelijoiden tuella. Raumalla, Turussa ja Jyväskylässä toimii yhteensä 14 TARU-luokkaa, joissa opiskelee kieliaineita joukko Lue lisää…

Inspiraatiota IKI – hankkeesta

Harjoittelussani IKI-hankkeessa sain olla mukana tutustumassa ja kartoittamassa kielikasvatuksen innovatiivisia käytäntöjä päiväkodeissa eri puolella Suomea. Tässä tekstissä kertomani esimerkit ovat otteita näkemästäni toiminnasta useasta eri päiväkodista.  Hankkeessa oivalsin sen, miten hedelmällinen varhaiskasvatuksen toimintaympäristö on niin suomen kielen oppimisen kuin vieraisiin Lue lisää…

Det gick bra! – kieleen tutustumista innostaen

IKI-hankkeessa tekemäni varhaiskasvatuksen asiantuntijaharjoitteluni myötä on edelleen vahvistunut käsitykseni siitä, että varhaiskasvattajat tekevät laadukasta työtä ja toimivat tietoisesti lasten kanssa. Etenkin vieraan kielen käyttäminen tekee vuorovaikutuksesta tietoisempaa ja kasvattajat sanottavat toimintaansa enemmän kuin pelkällä lasten äidinkielellä toimiessaan. Kasvattajat kiinnittävät huomiota Lue lisää…

Asiantuntijuutta IKI-hankkeesta

Asiantuntijuutta IKI-hankkeesta Sain mahdollisuuden tehdä varhaiskasvatuksen maisteriopintoihin liittyvän asiantuntijaharjoittelun IKI-hankkeessa kevään 2019 aikana. Pääfokuksena oli varhaiskasvatuksessa toteutetun kieleen liittyvän toiminnan havainnointi ja havainnointiraporttien tekeminen. Olen päässyt seuraamaan kielitietoista toimintaa suomen kielellä sekä muiden kuin suomen kielen opetusta kielikylvyssä, kielisuihkuttelussa ja Lue lisää…

Kikatusta Tampereella

Saimme hienon mahdollisuuden päästä kouluttautumaan varhennetun kieltenopetuksen tiimoilta Tampereelle Pirkanmaan Kikatus- ja Jyväskylän IKI-hankkeiden tienoilta, kun kolme opiskelijaa (yksi luokanopettajakoulutuksesta, yksi varhaiskasvatuksen opiskelija ja yksi kieltenopettajaopiskelija) Jyväskylän yliopistosta pääsi osallistumaan varhennetun kieltenopetuksen työpajoihin maaliskuussa Tampereella. Koulutuksen tavoitteena oli tarjota varhentajille Lue lisää…