Tutkimusavustajan työtä asetusviidakon keskellä

Tutkimushankkeessa työskentelevien työkuvaan on vaikuttanut viime vuosien aikana erityisesti GDPR tietosuoja-asetukset ja uusi saavutettavuusdirektiivi. Tässä tekstissä avataan tutkimusavustajan näkökulmasta sitä, miten nämä vaikuttavat käytännön työhön ja aineiston käsittelyyn.  Tutkimusavustajan työhön liitetään tyypillisesti kaikenlaiset tutkimushankkeeseen liittyvät avustavat tehtävät. Päällimmäisenä mieleen pomppaa litterointi, asiakirjojen Lue lisää…

Huhtikuun MINI-IKI-kahvit: Kielikasvattajan työkalupakki

Huhtikuun MINI-IKI-kahvien teemana on kielikasvattajan työkalupakki. Tästä paketista löydät materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Huhtikuun materiaali pohjautuu kevään muilla MINI-IKI-kahveilla käsiteltyihin teemoihin, mutta sen voi ottaa käyttöön, vaikka olisit saapunut IKI-kahvien äärelle ensimmäistä kertaa. Materiaalimme tarjoaa Lue lisää…

Maaliskuun MINI-IKI-Kahvit: Askeleita oman toiminnan kehittämiseen

Maaliskuun MINI-IKI-kahvien teemana on pienestä liikkeelle – askeleita oman toiminnan kehittämiseen. Tästä paketista löydät materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Materiaalimme tarjoaa näkökulmia siihen, miten ja mistä kehittämistyössä voisi lähteä liikkeelle. Pohtikaa ensin teemaa joko yksin tai Lue lisää…

Kielivalintojen syitä ja seurauksia

Varhennetun kieltenopetuksen tuominen Perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS2014) vuoden 2020 alusta pyrki osaltaan laajentamaan Suomen kielivalikoimaa nykyisen suomi-ruotsi-englanti -kolmijaon lisäksi. Kuten Kristiina Skinnari IKI-hankkeen blogikirjoituksessa (https://www.ikihanke.fi/ajankohtaista/monikielisyys-varhennetussa-kieltenopiskelussa/) toteaa, uudistuksella toivottiin voivan vaikuttaa siihen, että monikielisyys nähtäisiin voimavarana ja pienten oppijoiden kielivalinnat Lue lisää…

Helmikuun MINI-IKI-kahvit: Monikielisyys arjessa

  Helmikuun MINI-IKI-kahvien teemana on monikielisyys arjessa ja tarjoamme materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Materiaalimme tarjoaa erilaisia näkökulmia monikielisyyden huomioimisen ja sen tukemisen avuksi. Pohtikaa ensin teemaa joko yksin tai yhdessä työkavereiden kanssa aiheeseen johdattelevien kysymysten kautta. Kurkatkaa seuraavaksi käytännön ideoita; löydättekö näistä inspiraatiota omaan kontekstiinne? Kahvikupin äärellä voitte lukaista blogitekstin tai pari, jotka tarjoavat myös kokemuksia ja erilaisia Lue lisää…

Laulaen yli kielimuurien: Arkea Edsevön kieliparikoulussa

Tässä blogikirjoituksessa kurkistamme kieliparikoulujen arkeen ruotsinkielisessä Edsevö skolassa ja suomenkielisessä Edsevön koulussa. Piipahdamme myös koulujen kanssa samassa rakennuksessa toimivaan kaksikieliseen Tummeliten / Peukaloinen-päiväkotiin.  Kieliparikouluista voit lukea lisää edellisestä julkaisustamme. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla Pedersören kunnassa sijaitsevat alakoulut ovat jakaneet koulurakennuksen jo vuodesta Lue lisää…

Tammikuun MINI-IKI-kahvit: Yhteistyön rakentaminen

Tammikuun teemana on yhteistyön rakentaminen, jota varten tarjoamme työstettävää materiaalia. Yhteistyötä voi rakentaa usein eri tavoin. Materiaalimme tarjoaa erilaisia näkökulmia yhteistyön rakentamisen ja sen ideoinnin avuksi. Keskustelkaa ensin, millaista yhteistyönmuotoja toiminnassanne on tällä hetkellä ja pohtikaa, miten haluaisitte kehittää yhteistyön muotoja eteenpäin. Kurkatkaa seuraavaksi hankkeen keräämiä Lue lisää…