Maaliskuun MINI-IKI-Kahvit: Askeleita oman toiminnan kehittämiseen

Maaliskuun MINI-IKI-kahvien teemana on pienestä liikkeelle – askeleita oman toiminnan kehittämiseen. Tästä paketista löydät materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Materiaalimme tarjoaa näkökulmia siihen, miten ja mistä kehittämistyössä voisi lähteä liikkeelle. Pohtikaa ensin teemaa joko yksin tai Lue lisää…

Kielivalintojen syitä ja seurauksia

Varhennetun kieltenopetuksen tuominen Perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteisiin (POPS2014) vuoden 2020 alusta pyrki osaltaan laajentamaan Suomen kielivalikoimaa nykyisen suomi-ruotsi-englanti -kolmijaon lisäksi. Kuten Kristiina Skinnari IKI-hankkeen blogikirjoituksessa (https://www.ikihanke.fi/ajankohtaista/monikielisyys-varhennetussa-kieltenopiskelussa/) toteaa, uudistuksella toivottiin voivan vaikuttaa siihen, että monikielisyys nähtäisiin voimavarana ja pienten oppijoiden kielivalinnat Lue lisää…

Helmikuun MINI-IKI-kahvit: Monikielisyys arjessa

  Helmikuun MINI-IKI-kahvien teemana on monikielisyys arjessa ja tarjoamme materiaalia teeman käsittelemiseen joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Materiaalimme tarjoaa erilaisia näkökulmia monikielisyyden huomioimisen ja sen tukemisen avuksi. Pohtikaa ensin teemaa joko yksin tai yhdessä työkavereiden kanssa aiheeseen johdattelevien kysymysten kautta. Kurkatkaa seuraavaksi käytännön ideoita; löydättekö näistä inspiraatiota omaan kontekstiinne? Kahvikupin äärellä voitte lukaista blogitekstin tai pari, jotka tarjoavat myös kokemuksia ja erilaisia Lue lisää…

Laulaen yli kielimuurien: Arkea Edsevön kieliparikoulussa

Tässä blogikirjoituksessa kurkistamme kieliparikoulujen arkeen ruotsinkielisessä Edsevö skolassa ja suomenkielisessä Edsevön koulussa. Piipahdamme myös koulujen kanssa samassa rakennuksessa toimivaan kaksikieliseen Tummeliten / Peukaloinen-päiväkotiin.  Kieliparikouluista voit lukea lisää edellisestä julkaisustamme. Ruotsinkielisellä Pohjanmaalla Pedersören kunnassa sijaitsevat alakoulut ovat jakaneet koulurakennuksen jo vuodesta Lue lisää…

Tammikuun MINI-IKI-kahvit: Yhteistyön rakentaminen

Tammikuun teemana on yhteistyön rakentaminen, jota varten tarjoamme työstettävää materiaalia. Yhteistyötä voi rakentaa usein eri tavoin. Materiaalimme tarjoaa erilaisia näkökulmia yhteistyön rakentamisen ja sen ideoinnin avuksi. Keskustelkaa ensin, millaista yhteistyönmuotoja toiminnassanne on tällä hetkellä ja pohtikaa, miten haluaisitte kehittää yhteistyön muotoja eteenpäin. Kurkatkaa seuraavaksi hankkeen keräämiä Lue lisää…

IKI-kahvit jalkautuvat kouluihin ja päiväkoteihin

Kahden vuoden ajan IKI-hanke on järjestänyt kuukausittain IKI-kahveja, jotka ovat koonneet kielikasvattajia Jyväskylästä, Keski-Suomesta ja ympäri Suomen keskustelemaan kielikasvatuksesta ja kehittämään innovatiivisia käytänteitä omaan toimintaan. Tulevana keväänä tutut IKI-kahvit muuttavat muotoaan ja siirtyvät kielikasvattajien työpaikoille. Tarjoamme hankkeessa kerran kuukaudessa paketin, Lue lisää…

Syksyn kuulumisia ja jouluterveiset IKI-hankkeesta

IKI:n syksy Jyväskylässä on mennyt vauhdikkaasti eteenpäin etätoimistoissa ja IKI-kahveja on järjestetty webinaareina. Aiemmin kerättyjä käytänteitä on annettu testattavaksi IKI-verkostolle ja samaan aikaan kielikasvattajien haastatteluita sekä tutkimustyötä on jatkettu. Kerätyistä käytänteistä on kirjoitettu aktiviteettikuvauksia sekä ensimmäisiä kuvauspaketteja on jaettu hankkeen kotisivuilla. Hanke on lisäksi jatkanut viikottaisten IKI-vinkkien jakamista. IKI-vinkit on Lue lisää…

Kielten paloa

Olen yliopisto-opintojeni alusta (ja oikeastaan jo ennen niitä) tiennyt haluavani tulevaisuudessa työssäni yhdistää kieliä ja varhaiskasvatusta. Siksi hakeuduin opiskelemaan varhaiskasvatuksen ohessa ruotsin kieltä. Tämän perusteella IKI-hanke oli juuri oikea paikka minulle tehdä asiantuntijuusharjoittelu, sillä hankkeessa pääsin hyödyntämään molempien osa-alueiden osaamista.   Asiantuntijuusharjoitteluni IKI-hankkeessa oli kokonaisuudessaan mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Hanketyöskentelyssäni yhdistyivät niin itsenäinen, pareittain kuin tiimissä Lue lisää…