Monikielisen oppijan matkassa jokaisessa koulussa

Kuuntele. Mitä kuulet? Minkälaista kielimaisemaa ympärilläsi kuuluvat kielet piirtävät? Monikielisyys värittää jokaisen arkea – ja jokaisen koulun arkea. Haasteena on saavuttaa jaettu ymmärrys kielten roolista kaikessa oppimisessa ja taata kaikille tasavertaiset mahdollisuudet kulkea koulupolkua. Tähän haasteeseen auttaa tarttumaan Monikielisen oppijan Lue lisää…

IKI-TARU vie kirjallisuuden kaikkialle ja kaikille

Kaunokirjallisuuden lukemisella on monia merkityksiä. Se tuottaa tutkitusti hyvinvointia ja pärjäämistä eri elämän osa-alueilla. IKI-TARU-hankkeessa pyritään lisäämään lukemista ja kirjallisuuden käyttöä kaikkien kielten opetuksessa kaikenikäisten ryhmissä. Erityisen huomion kohteena ovat monikieliset lapset, joille kaunokirjallisuuden lukeminen on portti sekä uuteen että Lue lisää…

LUKILOKI-koulutuksesta luovuutta ja toiminnallisuutta luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen

Luku- ja kirjoitustaitoon keskittyvä täydennyskoulutushanke LUKILOKI tavoitti ensimmäisellä hankekaudella yli 1800 opettajaa. LUKILOKI on saanut lisärahoituksen, ja uusi koulutus alkaa syyskuussa 2020. Seuraa tiedotusta ja ilmoittautumisen alkamista osoitteessa lukiloki.jyu.fi. LUKILOKI-hanketta rahoittaa Opetushallitus, ja toteutuksesta vastaa Jyväskylän yliopisto yhteistyössä Niilo Mäki Lue lisää…

Kieliparikoulu – heikosti tunnettu kielenoppimisen ympäristö?

Suomen medioissa ja kielikasvatuksen tutkimuksen kentällä on viime vuosina keskusteltu vilkkaasti kansalliskielten asemasta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä (ks esim. From & Sahlström, 2019; Boyd & Palviainen, 2015). Yllättävän monille tuntuu edelleen tulevan yllätyksenä se, että Suomen perusopetuslaki velvoittaa järjestämään perusopetuksen erikseen molemmille Lue lisää…

Jouluisia terveisiä IKI-hankkeesta!

Kuluneen syksyn aikana IKI on järjestänyt pedagogisia iltapäiväkahveja noin kerran kuussa Jyväskylässä, ja tapahtumat ovat kattaneet ison kirjon erilaisia teemoja. Tapahtumissa on pohdittu yhteisopettajuutta, toiminnallisuutta, eriyttämistä sekä yhteistyötä erilaisten koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Yhtenä yhdistävänä tekijänä keskusteluissa on usein noussut Lue lisää…

Opettajien luovuutta tehostamassa: käsikirja opettajille luovien keinojen lisäämiseen ja tunnistamiseen

Everyday Creativity – Boosting creative resources with Finnish models of Education. Teachers’ Handbook. Edited by Tamás Péter Szabó, Kristóf Fenyvesi, Gomathy Soundararaj and Tea Kangasvieri. Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2019. Oppilaita ympäröivät nykypäivänä erilaiset ärsykkeet niin aidoissa kuin myös virtuaalisissa Lue lisää…

Varhennettu kieltenopetus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa – Suomi toisena kotimaisena kielenä

Jo aiemmin toisen kotimaisen kielen opinnot on aloitettu ruotsinkielisissä kouluissa suomenkielisiä aikaisemmin. Tämä ero tulee siis jatkumaan ja jopa vahvistumaan, mikä osaltaan lisää haasteita muun muassa opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) ja yhteiskunnallisessa keskustelussa peräänkuulutettun kieliryhmien välisen yhteistyön järjestämisessä. Erityisesti niissä Lue lisää…

Hyppy tarinoihin – lastenkirjat näkyville!

Tässä blogitekstissä pääset sukeltamaan lastenkirjaseminaarin tunnelmiin. Hyppy tarinoihin -lastenkirjaseminaari järjestettiin Turussa 21.9.2019 eri hankkeiden yhteisvoimin. Järjestäjätahoina toimivat Erasmus+-hanke, Rinnalla-hanke sekä IKI-TARU. Mukana järjestelyissä oli myös Turun kaupunki ja eritoten kirjastotoimi, sillä seminaari järjestettiin Turun kaupunginkirjaston studiossa.   Aamu alkoi kahvilla ja Lue lisää…

Monikielisyys varhennetussa kieltenopiskelussa

Kieltenopetusta varhennetaan Suomen kouluissa alkamaan viimeistään ensimmäisen luokan keväällä ensi vuoden alusta lähtien. Monissa kouluissa varhentaminen aloitetaan jo ensimmäisen luokan alkaessa. Lisäksi useissa kunnissa on jo kokemusta varhennetusta kieltenopetuksesta. Riitta Pyykön (2017) kieltenopetuksen varhentamista koskeva raportti opetuksen järjestämistä koskevine suosituksineen Lue lisää…

Yhteisopettajuus kaksikielisten käytänteiden mahdollistajana

Yhteisopettajuus on ilmiö, josta käytetään kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa monenlaisia nimityksiä: esim. yhteisopetus tai samanaikaisopetus (esim. Malinen & Palmu 2017; Pulkkinen & Rytivaara 2015; Saloviita 2016); samundervisning tai kompanjonundervisning (esim. Sundqvist 2014); team teaching, co-teaching, partner teaching tai collaborative/cooperative teaching (ks. esim. Lue lisää…